Vill du kunna sova gott om natten idag och i framtiden?
Att tvätta fordon med dricksvatten är ingen hållbar lösning. Inte heller att släppa olja och tungmetaller till avlopp. Vi förväntar oss tuffare krav på rening med fler och fler myndighetskontroller. Förslagsvis tar du fatt i din situation redan nu, och satsar på 100% recirkulation!
Vi behandlar inte bara vattnet från din fordonstvätt. Vi kan behandla allt ditt vatten, från verkstad, skurmaskiner mm mm och återför detsamma renat in i verksamheten. Fler och fler kommunen förbjuder vatten från skurmaskiner att släppas på avlopp och destruktionskostnaden är hög. Med en robust teknik i form av en indunstare löser vi det hela åt dig – idag och i framtiden.
Oavsett om ni tvättar bilar, lastbilar, entreprenadfordon eller sopbilar får ni en utmärkt arbetsmiljö då vattnet inte är korrosivt och har behandlats i indunstaren. Hallen rostar inte upp och det luktar inte heller illa av vattnet, vilket många gånger är fallet med annan typ av rening. Vintertid ger det varmare tvättvattnet en uppvärmning av tvätthallen vilket gör att ni kan hålla öppet. Med värmeåtervinning kan ni värma era övriga lokaler vilket minskar denna kostnad.
Fordonstvätt – 100% recirkulation
Framtidens vattenrening är redan här – 100% recirkulation!
På detta sätt står ni oberoende av myndigheternas krav på er anläggning, gällande utsläpp, samt pris på vatten – idag och i framtiden!
Ni som återanvänder vattnet i fordonstvätten kan ta nästa steg i utvecklingen. Ett system utan utsläpp av olja, tungmetaller eller vatten.
Systemet behandlar anläggningarnas restprodukter från verkstad och tvätt som en resurs i stället för ett avfallsproblem. Systemet är patenterat och bygger på vattenrening genom kemisk fällning samt indunstarteknik.
I denna lösning renas allt processvatten med hjälp av Indunstarteknik. Genom att flytta vatten med hjälp av tankar och pumpar så utnyttjar vi kemikalier till max, värmen återanvänds och vi släpper inga farliga ämnen ut på avlopp – mer miljöanpassat blir det inte.
Vattenförbrukningen per bil är >20 liter och per lastbil >100 liter – vilken hänger samman med medraget ut med respektive fordon.
Oavsett om ni tvättar bilar, lastbilar, entreprenadfordon eller sopbilar får ni en utmärkt arbetsmiljö då vattnet inte är korrosivt och har behandlats i indunstaren. Hallen rostar inte upp och det luktar inte heller illa av vattnet, vilket många gånger är fallet med annan typ av rening. Vintertid ger det varmare tvättvattnet en uppvärmning av tvätthallen vilket gör att ni kan hålla öppet. Med värmeåtervinning kan ni värma era övriga lokaler vilket minskar denna kostnad.
Referenser- Anläggningar med 100% recirkulation
Det finns idag tio stycken anläggningar i drift som referens på fordonssidan. Det är fyra stycken personbilstvättar med GDS och fyra stycken lastbilstvättar, samt två för entreprenadmaskiner. Det dom flesta har gemensamt är att hela byggnadens golvbrunnar och verkstad är anslutna. Skurvatten töms i samma system och det problemet får också en lösning. Företagen har på detta sätt dödat diskussioner med myndigheter om farliga utsläpp.
Fordonstvätt – 80% recirkulation
Till er som återanvänder vatten i er fordonstvätt men som ej är redo för den mest sofistikerade lösningen med 100% recirkulation, rekommenderar vi vår WC2003.
Den bygger på att vi med hjälp av kemikalier fäller ur tungmetaller och olja och återanvända vattnet med tensider gång på gång. På så sätt sänker vi er kemikalieförbrukningen med upp till 70-80% i förhållande till direktfällning.
En annan stor fördel är att vattnet inte är korrosivt. Hallen rostar inte upp och det luktar inte heller illa av vattnet, vilket många gånger är fallet med annan typ av rening.
Referenser- Anläggningar med 80% recirkulation
WashWater har ett 80 tal anläggningar i drift i Norden idag.
Fordonstvätt – Direktfällning
Med denna lösning så renar vi bara vattnet innan det går ut på det kommunala nätet.
Vi använder oss av kemisk spaltning i t.ex oljeavskiljaren. Detta vatten bör inte återanvändas. Passar t.ex tvätthallar som bara tvättar med manuella högtryckare. Detta är en lösning där vi kan få ett väldigt bra utsläppsvärde om system är rätt dimensionerat för verksamheten.
Ny tillsynsvägledning om fordonstvättar (klicka här)
Effektmål
En ökad kunskapsnivå hos verksamhetsutövare och effektivare tillsyn ger en förbättrad egenkontroll med ett stärkt miljöskydd i förlängningen.
Motivering
Omfattningen av tillsynen inom branscherna fordonstvättar och fordonsverkstäder varierar stort mellan tillsynsmyndigheterna. Det finns ett behov av nationell samordning av tillsynen vad gäller tillsynsmetodik, omfattning av tillsynen och bedömningsstöd för egenkontrollen.
Fordonstvättar och fordonsverkstäder är verksamheter som antingen är anmälningspliktiga (C-verksamheter) eller icke anmälningspliktiga (U-verksamheter). Verksamheterna är frekvent förekommande över landet och kan felaktigt planerade/skötta ge upphov till oacceptabel miljöpåverkan. De flesta fordonstvättar och fordonsverkstäder är inte anmälningspliktiga då de typiskt sett har en låg miljöbelastning men sammantaget kan dock dessa verksamheter innebära en miljöbelastning av betydelse. Tillsynserfarenheter pekar på en stor variation vad gäller verksamhetsutövarnas kunskapsnivå om regler och egenkontroll.
Preciseringar
Åtgärder
- Naturvårdsverket tar initiativ till och leder en nationell samverkansgrupp som utifrån befintliga regionala och lokala handläggarstöd utvecklar ett nationellt handläggarstöd för tillsyn av såväl anmälningspliktiga som icke anmälningspliktiga fordonstvättar och fordonsverkstäder. Handläggarstödet innehåller bland annat bedömningsstöd avseende provtagning, riktvärden och oljeavskiljare. Stödet omfattar även hur tillsynsmyndigheterna kan gå tillväga för att hitta verksamheter med störst potentiell miljöbelastning. (2022-2023)
- Tillsynsmyndigheterna använder det nationella handläggarstödet för att hitta de verksamheter som har störst potentiell miljöbelastning. (2023)
Tillsynsaktiviteter
- Tillsynsmyndigheterna deltar i en nationell tillsynskampanj avseende fordonstvättar och/eller fordonsverkstäder (nov 2023 – maj 2024)
Operativa mål
- Minst 80% av alla kommuner deltar i den nationella tillsynskampanjen.